fredag 9. november 2007

Mathematik versus matematikk

Hvordan er det at folk flest (å, hvordan jeg hater generalisering) enten elsker eller hater matematikk? Hvorfor får jeg hver gang jeg forteller om min studiefag (fysikk) enten 'respekt, hater det' eller 'supert, jeg studerer /set inn et vilkårlig naturvitenskapelig fag/'?

Bare en, EN gang i mitt (ikke veldig gammel) liv vil jeg høre svaret
'Det vet jeg ingenting om, så spennende, fortell'
eller
'uh, hadde jeg i skolen og likte det, men nå kjører jeg liljetransporten fra barcelona til marokko, og du vet vel at det er viktigere enn å fulfille sine egene drømmer og ønsker.
Selv om liljelukten er så...' go så videre

Jeg har gått i skolen, og jeg kan jeg forstår hvordan man kan hate et stakkars uskyldig skolefag.
Jeg er sikkert på at vi alle har opplevt denne momenten i matematikkundavisningen, når man begynner å sove, detter ned fra stolen og våkner først 2 dager senere i et sykehjem med kraniebrudd og ingen huskommelse av livet sitt.
Men er det nok for å hate faget i hele sitt liv? Kansjke.

Egentlig ville jeg skrive om ordet. Og hvorfor jeg synes oversettelsen er rar. Men plassen er full, jeg er trøtt og livet roper. Etter hvert blir tyskere trøtte de også!

2 kommentarer:

Kristin Storrusten sa...

Det er et veldig godt slagord til slutt der!

PCB sa...

når du sier det... Ja, ikke så verst som slagord!