lørdag 4. oktober 2008

Hvordan å få seg en tysker - part 4

Hvordan å få seg en tysker - part 4:
Å bo sammen med en tysker

Jeg vet egentlig ikke hvordan det er å bo sammen med en tysker (til tross for at jeg har bodd sammen med flere forskjellige gjennom åra). Men jeg kan forestille meg at det kan være svært krevende.

Ikke vær for rett fram når det gjelder å forandre vedkommede ('vet du, du kunne jo begynne å jogge?', 'hvorfor kan du ikke starte et fotballlag?', 'hey, jeg vet: Du er nå mitt personlig slave!'), heller prøv å forandre vedkommede gjennom kontinuerlig tips ('Å vaske min ullgenser ved 90 grader er kanskje ikke så lurt, nei...'). Prøv samtidig å ikke forandre ditt eget adferd etter hans/hennes ønsker, tyskere vet egentlig ikke hva de vil, og prøver å forandre deg mot en person, de selv ikke er sikker om de kan like.

Prøv å oppfordre til renhold så subtil som mulig. Smugle hånklær inn i skittentøyboksen hans/hennes og yttre plutselig kommentarer som 'Nei, gulvet MÅ jo ikke støvsuges hver uke'. Er du bare konstant nok, så kommer vedkommede til å vaske for deg i bare noen uker.

Har du flyttet sammen med en kulturtysker, kan det hende at han/henne tar med noen store tregjenstander, som brukes til å lage bråk (f.eks. cello). Unngå å klage over støyet, heller prøv å forlate leiligheten så rolig som mulig og finn på noen unnskyldninger i tilfellet hans/henne merker at du skal gå ('Jeg skulle bare ut å finne en bikkje til å lufte.', 'Neinei, jeg skal bare på do. Hos naboen. Til en venn i russland.').

Som samboer har du selvfølgelig retten å få blomster (selv om du er en mann, i dag er kjønnrollene ikke så utpreget som før. Og du ER jo egentlig glad i blomster, ikke sant?). Kommer han/hun ikke på idéen selv, så hjelper det å ta hun/han med til en blomsterbutikk (bare for å kikke), og lamentere så lenge til man får en stor bukett, eller å bare spørre.

Du har henne/ham hjemme nå, dere kjenner hverandre lenge nok, hva kommer nå?
Riktig, bare vent på neste ukens post, når det blir:
Hvordan å få seg en tysker - part 5:
Å frie til en tysker

Ingen kommentarer: